Linas matkasse logo
Tillbakablick på Linas Matkasse

Tillbakablick på Linas Matkasse

När vi nu har traskat in i ett nytt decennium har Linas Matkasse funnits i tolv år. Företaget har gått sida vid sida tillsammans med alla de trender och strömningar som präglat 2010-talet.

– Ungefär samtidigt som vi startade Linas Matkasse hade intresset för färre tillsatser och naturliga råvaror börjat öka. Man ville ha mer rena råvaror och mindre processade och raffinerade livsmedel, säger Lina Gebäck, dietist och grundare av Linas Matkasse.

Det var en utveckling som stämde, och stämmer, väl överens med Linas matfilosofi som i mångt och mycket handlar om att laga mat från grunden.

– Det handlar om att jag både vill veta vad det är jag äter, men också för att det är härligt att ha kunskapen att kunna trolla fram riktigt god mat.

Med Linas bakgrund som dietist var ambitionen att rätterna skulle ha rätt balans rent näringsmässigt, med bland annat lagom mycket fett. Det gjorde att matkassarna kom med lightprodukter som exempelvis lätt creme fraiche.

– Men vissa kunder hörde då av sig och sa att de inte ville ge sina barn lightprodukter. Så då fick vi tänka om: hur ska vi kunna tillmötesgå kunden och samtidigt erbjuda sunda middagar?

Lösningen var att bland annat spä ut vanlig creme fraiche med vatten och reda med vetemjöl.

– Det här är en trend som har fortsatt. Just det här att man vill ha så rena produkter som möjligt och så lite tillsatser som möjligt.

Vegoboomen

Ända sedan starten 2008 har det alltid funnits minst en vegetarisk rätt i kassarna och sex år senare lanserades Linas Vegetariska kasse.

– Vi låg i framkant där, sen kom boomen ett eller två år senare. Sedan dess har efterfrågan på vegetariskt bara ökat.

Samtidigt har det publicerats allt mer forskning som hävdar att vi bör begränsa vår köttkonsumtion för att undvika vissa av våra vanligaste folksjukdomar. Bland annat kom Livsmedelsverket med en rekommendation om att äta max 500 gram rött kött och charkuterier i veckan.

– Man har egentligen vetat ganska länge att man inte behöver så pass mycket kött som vi faktiskt äter. Att det inte är så klimatsmart med kött har man vetat länge, men det kanske inte har nått ut så brett tidigare, säger Lina.

Snabba puckar

Förutom att det har skett en tydlig utveckling på vad det är kunden vill ha för typ av råvaror har det även skett en förändring i hur vi vill äta. Något som varit en utmaning, enligt Lina.

– Det ska gärna gå snabbt att laga maten. Men det är inte alltid det går ihop, att det både ska vara snabba lösningar och mer naturliga råvaror.

Ekologiskt

En trend som kom starkt under 2010-talet var ekologiska varor, och sedan starten har alla Linas matkassar innehållit ett antal ekologiska produkter.

– Vi har fortfarande kvar ekologiska varor i våra matkassar och har valt att arbete med det på bredden snarare än att vi nischar in det på en produkt.

Linas Matkasse 2020

De trender vi har sett med en allt mer upplyst konsument som väljer råvaror utifrån påverkan på hälsa och miljö kommer att fortsätta genom nästa decennium, tror Lina. Något som i sin tur kan komma att leta sig in i Linas matkassar.

- Jag tror absolut att vi kommer att vara mer öppna för exempelvis alger – det som idag beskrivs som en del av framtidens mat.

- Sen har vi insekter också, men det är nog lite väl tidigt att det skulle etableras som en vedertagen proteinkälla de närmsta åren. Men det är på väg.