Linas matkasse logo
Ett årtionde med Linas

Ett årtionde med Linas

– Varför kan man inte bara sträcka ut handen vid ett rödljus och få en färdigpackad matkasse? Den frågan ställde en småbarnsmamma när hon hade stressat från jobbet till förskolan och kom hem utan att ha handlat. I samma stund gick startskottet för det företag som format en helt ny bransch och idag levererar middagar till tiotusentals familjer i flera länder.

Niklas Aronsson var föräldraledig på deltid och funderade på sitt nästa steg i karriären. Och när hans fru Malin kom hem en höstkväll 2007 och hypotetiskt ställde frågan om en färdigpackad matkasse vaknade entreprenören i honom till liv. Redan nästa dag började han undersöka möjligheten att erbjuda matkassar. Vid rödljus, obemannade bensinstationer, förskolor eller tunnelbanor. Innan han hade leveranserna klara för sig tog han kontakt med sin syster Lina som var utbildad dietist.
– Jag var skeptisk och tyckte det lät väldigt konstigt att låta någon annan bestämma vad man ska äta till middag, berättar Lina. Men trots den spontana känslan tyckte hon ändå att det kändes spännande att kunna hjälpa familjer att äta bra mat. Hon kunde ju alltid göra några testmenyer i alla fall.

Mitt i uppstartsskedet fick Niklas ett sms från en kompis. ”Niklas, kolla Svenskan idag!” I tidningen fanns en artikel om ett företag som redan var igång med att leverera matkassar.
– Då blev jag lite stressad, men samtidigt kändes det som ett kvitto på att idén skulle funka, säger Niklas.

Fotbollen rullade igång allt
Det fanns inte några pengar till marknadsföring, så Niklas tryckte upp egna flyers och delade ut. Han kämpade stenhårt för att hittar rätt samarbetspartners men det gick trögt. Just när han tänkte ge upp kom vändningen via en fotbollsklubb i Nacka. Klubben ville få fler föräldrar att betala mer genom att bli guldmedlemmar och Niklas erbjöd sig att hjälpa till.
– Samtidigt som jag sålde medlemskap för klubben fick jag möjlighet att förklara idén med matkassarna, och plötsligt hade nästan halva föreningen anmält intresse.

Äntligen fanns Linas Matkasse på riktigt. Niklas lånade en liten yta i en butik, storhandlade, packade och körde ut kassarna. När de hade runt 100 kunder började butiken packa varorna, och de anlitade chaufförer för utkörningen. Efter bara några månader hade företaget 300 kunder och Lina började göra menyer på allvar och provlagade alla rätter hemma i Göteborg.
– Jag var utbildad dietist och hade precis fått mitt första barn, men hade börjat plugga till sjuksköterska. Så det gällde att vara effektiv. Innan föreläsningarna planerade jag menyer och cyklade iväg till Göteborgs bästa mataffär för att handla mat till provlagningen av mina recept, berättar Lina. Med fyllda tygkassar på styret cyklade jag hem med maten, samtidigt som jag passade på att ringa leverantörer eller butikerna som packade våra varor, och sedan vidare till universitetet. På kvällen var det puss och godnatt till bebisen innan det var dags att sätta igång och provlaga recepten i det lilla köket utan fläkt, men som vi tack och lov utrustat med en ärvd bänkdiskmaskin som var till hjälp i all matlagning. Jag satt vid köksbordet in på småtimmarna och korrigerade och färdigställde recepten. Och så höll det på.

Internationell expansion
Idag, 10 år senare, har Lina ett modernt provkök och ett helt menyteam som består av 12 personer med olika expertis. Och sortimentet, som hela tiden ökar, består av 11 matkassar med olika storlekar och inriktning. Allt från mat med fokus på barns smakpreferenser till kassar med lakto-ovo-vegetariskt, lättlagat, supersnabbt eller för den matlagningsintresserade hemmakocken. Matkassarna levereras till tusentals familjer varje vecka över hela Sverige och företaget har även etablerat sig i Norge, Finland och Danmark. Linas Matkasse var inte allra först, men blev väldigt snabbt allra störst och har förändrat en hel bransch. Idag finns det åtminstone 150 aktörer i världen och affärsidén har spritt sig till länder som USA, Australien, Nya Zeeland och Frankrike.
– Vi är superstolta över att ha ändrat ett beteende och varit med och skapat något som fått gensvar både i Sverige och internationellt, säger Niklas.

Syskonen Niklas och Lina är otroligt glada över framgången, men inser samtidigt hur viktigt det är att hålla fast vid det som en gång började som ett behov.
– Jag drivs fortfarande av att vi ska bli bättre för varje vecka. Det är härligt att kunna erbjuda kunderna något som förenklar den stressiga vardagen och jag vill inspirera till att äta bättre, säger Lina.